Strategi
ini lebih memberi penekanan kepada alat-alat bantu(ABM) yang digunakan bagi
membantu pengajaran guru. Alat-alat bantu ini terbahagi kepada dua iaitu bahan
pengajaran dan bahan pembelajaran. Bahan pengajaran ialah semua bahan yang
digunakan oleh guru. Bahan pembelajaran ialah semua bahan yang disediakan oleh
kegunaan pelajar. Bahan tersebut memudahkan guru untuk membantu pembelajaran
pelajar menjadi lebih mudah.
Bertujuan
untuk membolehkan pelajar memahami isi pelajaran dengan lebih mudah dan
berkesan. Perkara utama yang perlu diberi perhatian ialah penggunaan dapat meningkatkan
minat dan kefahaman pelajar. Tidak semua sesi pengajaran memerlukan bahan.
Penggunaan bahan yang berlebihan dalam
satu-satu masa boleh mengakibatkan
masa terbuang dan isi pelajaran yang utama tidak dapat
disampaikan. Oleh itu, guru hendaklah menguasai kemahiran
menggunakan alat-alat yang ada terutamanya alat-alat
teknologi. Selain itu, bahan pengajaran yang sistematik dapat
membantu pelajar mengikuti pelajaran tanpa kehadiran guru.
Peranan
guru menjadi dominan apabila mengendalikan proses PnP. Pelajar hanya perlu
memberi tindak balas terhadap soalan-soalan yang diberikan. Dapat memupuk sifat
berdikari dalam kalangan pelajar kerana mereka perlu menghasilkan projek atau
ujikaji tanpa kehadiran guru. Dapat melatih diri menjadi satu pasukan yang saling
bekerjasama bagi memastikan sesuatu projek dapat disiapkan dengan sempurna
dalam masa yang ditetapkan.
0 comments:
Post a Comment