Ciri-ciri utama KBSR dan KBSM
adalah menjadikan pelajar sebagai pemain
utama dalam proses PnP. Pelajar lebih digalakkan melibatkan diri secara aktif
dalam setiap sesi pembelajaran. Guru hanya bertindak sebagai fasilitator atau
pemudahcara.
Punca utama
pelajar menjadi bosan atau tidak berminat untuk mengikuti sesuatu mata
pelajaran ialah kurangnya pemahaman yang akan berakhir dengan kekecewaan dan
kebencian terhadap mata pelajaran tersebut. Ianya berpunca
daripa kurangnya penerapan pembelajaran berpusatkan
pelajar, tetapi lebih kepada berpusatkan guru. Kaedah tradisional
yang digunakan kebanyakan guru iaitu kaedah kuliah dan kaedah penerangan
terutamanya yang lebih berbentuk teori dan fakta akan membuatkan
pelajar bosan dan kurang berminat untuk mengikuti
pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.
Guru banyak
menggunakan kaedah penerangan di dalam kelas (kuliah/ syarahan). Ilmu lebih
berbentuk hafalan di mana guru lebih kepada pendekatan meminta pelajar membuat nota dan hafal. Tiada berbincangan secara berkumpulan di
kalangan pelajar digalakkan untuk membolehkan berlakunya
proses penukaran. Pelajar lebih banyak bergantung kepada
guru untuk memahami sesuatu topik yang diajar Pengajaran kadang kala membosankan keranan tiada aktiviti yang melibatkan penglibatan
aktif pelajar dibuat. Guru lebih menumpukan kepada
penyediaan dari segi nota yang lengkap dan kerja rumah/
latihan secara individu. Pengajaran guru banyak bergantung kepada buku teks tanpa sebarang aktiviti yang menarik.
Strategi
berpusatkan pelajar dapat menggalakkan pelajar bertanggungjawab dan melibatkan
diri bagi membantu mereka memahami bagaimana untuk belajar. Kaedah ini boleh dilakukan dengan mewujudkan iklim bilik darjah yang dapat
memperkembangkan kreativiti pelajar supaya pelajar dapat
menyertai aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara
aktif. Komunikasi berbentuk dua hala antara guru dan pelajar dalam aktiviti
soal jawab amat sesuai digunakan apabila maklumat tidak
disampaikan secara berkesan berbanding dengan strategi
berpusatkan guru dan matlamatnya adalah untuk memperkembangkan
kemahiran pemikiran kritis serta kreatif.
Dalam
melaksanakan pembelajaran berpusatkan pelajar , pelajar-pelajar akan diberi
tugasan tertentu sama ada secara individu atau kumpulan dan mengikut tahap
kebolehan pelajar. Pelajar kemudiannya akan mendapatkan maklumat
daripada pelbagai sumber untuk menyiapkannya. Semasa
proses menyiapkan tugasan, pelajar-pelajar digalakkan
sentiasa berhubung dengan guru. Dalam perkembangan berkaitan, guru berperanan sebagai fasilitator dan satu perkara yang perlu diberi
perhatian ialah guru mesti memantau proses yang dilakukan
oleh pelajar sepanjang masa dan secara berterusan. Dengan
lain perkataan, guru hendaklah memastikan diri mereka mudah diakses oleh para pelajar pada setiap masa dan untuk tujuan tersebut,
Langkah yang
terakhir dalam pembelajaran berpusatkan pelajar ialah pembentangan
hasil tugasan Semasa pembentangan, rakan-rakan sebaya digalakkan memberi pendapat, pandangan atau mengemukakan soalan. Ini akan
menggalakkan pemikiran secara kreatif dan kritis di
kalangan para pelajar.
Dalam
proses pengaplikasian pembelajaran berpusatkan pelajar, masa banyak
diperuntukkan kepada pelajar untuk meneroka dan menyelesaikan masalah
pembelajaran dengan bantuan guru. Komunikasi dua hala berlaku dalam proses ini.
Guru
mengamalkan corak kepimipinan demokratik di mana pelajar bebas
untuk bertanya dan memberikan pendapat mereka. Lebih
diberi penekanan terhadap pencapaian objektif
pembelajaran . Teknik perbincangan dijalankan lebih
banyak untuk memupuk sifat kerjasama dan toleransi dalam
kalangan pelajar yang mempunyai pelbagai corak kebolehan
dan minat.
Selain itu,
guru berpeluang berinteraksi dengan pelajar dan boleh mengesan
kelemahan mereka di peringkat awal lagi. Masalah tersebut
dapat diatasi lebih awal lagi. Hasilnya, pelajar dapat
berkembang mengikut kesediaan mereka.
0 comments:
Post a Comment