Thursday, May 5, 2011

letak video dari youtube ke dalam blog

haa..ni aku nak kongsi la skit cara-cara nak letak video dari youtube ke dalam blog kita nih..
ramai yang dah tahu tapi disebabkan aku baru je tahu, aku nak buat la post ni sebab aku takut aku tak ingat..
kalau aku tak ingat, aku boleh tengok kat sini..

ok..first sekali mesti la kena login blogger dulu, baru la boleh buat kan??
lepas login tuh, buka la new post, untuk buat post baru..

lepas tulis pape yang nak tulis tu, nak letak video kan?
ok3..mula-mula kena la buka youtube. da buka youtube, cari la video yang nak letak dalam post ni..
kemudian bila da jumpa video tuh, try cari embed kod dia..jumpa x?




 macam kat atas tuh..mesti ada kan?kalau tak jumpa try dulu tekan share, mesti ada jumpa kan..


then tekan embed..kita boleh customize video tu ikut kesesuaian.. lepas tu, copy and paste la kod yang di highlight tu ke dalam entry anda...ye, da siap..sebelum tu, preview dulu ye, nak tau jadi ke x?
akhirnya mesti akan jadi macam ni..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...