Tuesday, December 20, 2011

KAEDAH PENGAJARAN BAHASA MELAYU

KAEDAH PENGAJARAN BAHASA MELAYU

# Faktor2 kaedah pengajaran bhsa yg baik :-
  1. sesuai dgn KBSR dn KSSR
  2. sejajar dgn obktif yg hndk dcapai
  3. sesuai dgn tabiat/ltr blkng murid
  4. kesesuaian murid

KAEDAH NATURAL
  • berasaskan kpda penggunaan bhsa dlm situasi komunikatif
  • kurang menekankan rujukan kpda analisis à gramatikal, tatabahasa
  • istilah lain à kaedah Terus, baharu, analitik,tiruan
  • melibtkn dua cara utk memperkmbgkan teori bhsa iaitu 
    • penguasaan
      • cara smulajadi sprit knak2 mmperoleh bhsa prtama
      •  pemahaman dan penggunaan bahasa utk tujuan komunikasi yg bemkna
    • pembelajaran
      • peraturan2 scara sedar ttg bhsa yg diprkmbgkan dan berkesudahan
      • pngajaran frmal diperlukan utk mmbolehkn pmbelajran berlaku dan pmbetulan kesalahan dpt diatasi
  • Matlamat
    • tugasan yg memenuhi keperluan murid
    • utk memenuhi mtlmat, komunikasi murid tidak perlu menguasai bentuk dan struktur ayat hanya perlu mnerangkan sesuatu set topik tertntu yg diberikan shja.
  • Objektif
    • bergantung kepada keperluan murid, kemahiran bahasa dan pringkat yg akan diajar
    • slps beberapa jam bljr, murid harus dpt berckp atau berkomunikasi dalam bhsa sasaran tnpa mengalami sbarg masalah
  • Aspek2 Pnting Dlm Kaedah Natural  
    • mula dri kelas rendah
      • smenjk murid dri prasekolah atau thun 1
      • pnekeanan pda prsembhn input
    •  peranan murid berubah ikut thp perkmbgn linguistik
      •  murid boleh berlakon, kenal pasti rakan
    •  murid mmpunyai 4 tgjwb dlm kaedah ini :- 
      •  beri mklmat khusus ttg mtlmt khusus
      •  ambil bhgian yg aktif tk pmerolehan input 
      •  menentukan masa utk mlakan pghsilan pertuturan dn mmpertngktknnya
      •  latihan tatabahasa – masa ditentukan utk murid mnyiapkan
    •  guru mrupakan sumber utama – input pemahaman bole brlaku
    • BBM à  brosur, iklan, peta, jadual, buku yang sesuai dgn thp kebolehn murid #permainan 
  • Prosedur Kaedah Neutral
    • pelajaran dimula dgn arahaan Total physical response
    • guru guna TTR utk ajar bhgian tubuh
    • ajar nama2 dlm kelas dan lakukan ikut arahan
    • gunakan nama dan ciri2 fizikl dan pkaian utk deskripsi rakan
    • gunakan alat visual
    • gunakan beberapa gmbr dan murid tunjk gmbr yg sdg dicerita
 
KAEDAH TATABAHASA TERJEMAHAN
-    Kaedah nahu tradisional / kaedah klasik
-    memberi penekanan kpda kmhiran menulis dan bukan bertutur
-    x mementingkn fonetik, sebaliknya pentingkan ejaan dan penulisan
-    pengajaran dan vocabulary diberikan awal sesi pngajaran
-    cara yg pnting utk blajar vocabulary
  • Tujuan
-    murid2 faham tatabahasa sesuatu bhsa
-    latih murid2 mnulis dgn bhsa btul
-    murid dpt trjmhkan bhsa asing kpda bhsa natif
-    lngkapkan murid dgn prbndharaan kata
  • Prosedur
-    murid dikenalkn dgn hukum2 tatabahasa
-    berikan pnerangan ttg hukum tatabahasa diikuti dgn cnth
-    murid perlu mnghafaz hukum2 / rumus ttbhsa
-    bagi snarai ttbahasa
-    murid2 bina ayat dgn gunakn prbndharaan kata
  • Kebaikan Kaedah
-    jimatkn masa
-    jmtkn kos *xprlu bnyk wang
-    x prlukan ltihan intensif
-    BBM kurng disediakan
-    murid2 bleh blajar sndiri tnpa bntuan guru
  • Kelemahan Kaedah
-    sulit utk buat trejmhan
-    boleh mmbrikan tggpan slh dlm klgn murid
-    murid boleh fikir ngatif ttg pmbljaran struktur xpnting

KAEDAH TERUS
-    kaedah yg digunakan oleh tentera utk mlatih tentera dan diplomat dlm perang
-    kemhrian bahasa yg diperluakn utk operasi tntera adlh kmhiran lisan
-    kmhiran menulis TIDAK mnjadi MATLAMAT pnting
-    kdg2 ianya dikenali sbgai kaedah askar
-    latih tubi digunakan scara intensif mlalui guru bhsa
-    ditiru utk mngajar psukan sukarelawan amarika utk bljar bhsa asing
-    mengutamakan prinsip2 à ajar gunakan ilmu psiologi knk2
-    amat sesuai utk diajar sbgai pngjaran bhsa kedua
-    bhsa sasaran digunakan à bhsa kdua
-    pngajaran digunakan dgn mmnggunakan benda2 atay objk konkrit
Tujuan
-    membolehkn murid2 menguasai ke4 khiran bahasa scara brkesan
-    membolehkn murid2 guna bhsa yg dipelajari dlm msayrkt
4 Asas Kaedah
-    hubungn scara lgsung dgn prktaaan dgn bnda
-    pngjaran dikaitkan dgn pnglmn sdia ada
-    harus timbulkan prasaan ingin thu kank2/murid mlalui soalan
-    pndukan lunas2 knk2 utk mmpelajari bhsa ibunda mreka
Ciri-ciri Kaedah
-    kosa kata dan struktur bhsa sehari2
-    gunakan bnyk prkara bharu
-    tatabhsa diajar mlalui keadaan
-    pngajaran ttbahasa scara lisan
-    minggu prama khusus untuk latihan sbutan
Kebaikan dan kelemahan Kaedah
-    masa yg pnjng
-    guru trlatih
-    kmhiran mmbaca dan kmhiran lisan x dpt djlnkn srentak
-    pnerimaan murid tdk sma dgn mksud kata sbnar
-    murid2 lmah akan ktinggalan
Teknik Pengajaran kaedah terus
-    bhn2 yg dipilih mstilah brdasarkn pngalan murid2
-    trjmahan x digunakan lngsung
-    hukum tatabahasa hyna diajr slps murid2 kuaisai struktur ayat
-    guru prlu kaitkan prkataan / ayt dgn bnda sbenar
-    dilksanakn dgn guna teknik lakonan

KAEDAH AJUK HAFAZ
-    pengajaran dibhgikan kpda 2 cara :-
o    demonstrasi
§  berkaitan dgn ttbahasa, pertuturan, prbndaharaan kata
o    latih tubi
§  penutur jati akan baca beberapa ayat
§  akn mngajuk ayat berkali2 spaya hafal
-    murid tidk dikehendaki mnterjemah prkataan demi prkataan
-    guru harus menyediakan aktiviti yg berseuaian sperti :-
o    Ltihn dlm pertuturan
o    karangan2 lisan
-    dikenali juga sbgi Kaedah Audio Lingual

KAEDAH KOD KOGNITIF
-    menekankan bentuk dan makna
-    murid mngtahui sesuatu bahasa
Ciri-ciri kaedah
-    dlm PNP bhsa, lisan kurang diberi pnekanan. paling utama à membaca dan mnulis
-    diterapkan scara lngusng yg boleh dilakuakn melaluyi pndektan deduktif
-    amat memntingkn mkna
-    gunakan aplikasi tatabhasa trnsformasi generatif

KAEDAH LINGUSITK
-    kaedah moden scara saintifik à bndingkan antara bahasa yg dipelajri dan bahsa lain
-    pengetahuan bhsa murid 2harus tumpu pda bntuk dan fungsi bhsa
-    mementungkan pertuturan dan benarkan guna bhsa yg tlh dikuasai
-    mendahulukan bentuk dripada mkna
Tujuan
-    untuk membolehkan murid2 guna bhsa yg diketahuinya
-    menerangkan ttng nahu yg trdapat dlm ttbahasa
Cara mengajar
-    mulakan pngajaran dgn ajar sebutan bunhi perkataan
-    guru hndaklah mulakan dgn pringkat mudah
Kelebihan
-    pnyediaan bahsa adlh tersusun dan teratur
-    kanak2 dpt bertutur dalam bhsa ibunda mreka
Kelemahan
-    perlukan duru yg terltih
-    kos tinggi
-    hasilnya murid boleh bertutur tapi tidak kembgkn bhsa dgn baik
-    perlukan masa yg lama

KAEDAH BAHASA KOMUNITI
-    berkaitkrapat dgn amalan pngajran bahasa asing – Teknik Kemanusia
-    teknik yg dianggap mmpunyai emodi dan perasaan dismping pngethuan lingustik dan itngkhlaku
-    pembelajaran brlku dalam situasi komunikasi yg melibtkan guru dan murid dalam sati interaksi
-    kejayaan dlm memperoleh sesuatu bhsa berhubung kait dgn prhubungn baik antara murid dan guru dan sesame murid
PERINGKAT KAEDAH
-    5 peringkat
o    pringkat kelahiran
o    kebolehan muris berdikari dripada ibu bapa
o    murid bebas berckp dan bina identity sndiri
o    murid brasa slamat utk dikritik
o    murid majukan daya dan pngetahuan linguist yg sesuai – murid boleh jdi pngajar org lain
-    menekankan bhwa kejayaan menguasai bahasa berkait rpt dgn hub baik guru dan murid :: murid dan murid
-    aktiviti yg sesuai à terjemahan, kerja kumpulan, rakaman, gmbran dn pmerhatian
-    gunakan psikolgi kaunseling à pmbelajran manusia libtkan fktor kognitif dan afektif

KAEDAH ORAL-AURAL
-    Kaedah dgr dan tutur
-    membolehkan murid berkmbang melaluyi 4 kmhiran bahsa
-    kmhiran lisan asas utk pmbelajran baca dan tulis
-    gunakan dialog untuk dilafaz
-    latih tubi dialog dijlnkn dgn cara membrikan prhatian kpda intonasi yg betul
-    objektif – sebuatan penutur jati bahasa itu
-    alat pndang dengar dgunakan mluas
-    prbendaharaan kata dibrikan kpda murid scara beransur2
-    setelah murid kuasai bacaan, latihan diteruskn kpada aktivti menulis
Prosedur
-    guru memperdgrkan sbutan pnutur jati
-    murid diminta mnybut prkataan atau rgkai kata yg didengar
-    aktivti dijlnkn ikut kumpulan
-    apabila suda mhir sebutan, latih tubi pola2 ayat berdsrkn struktu bhasa diberi kpda murid
-    teks utk murid2 baca
-    latihan menulis à sesi akhir pngajaran
Kelemahan kaedah Oral-Aural
-    membebankan guru à bnyk mnjalankan latihan latih tubi
-    masa yg pnjang – boleh membosankan murid2
-    murid hilang keyakinan diri à krana tdk dpt mngajuk atau menyebut struktur2 ayat yg didengari dri rakaman
-    tumpuan oral shaja à sbutan

INDUKTIF  
- pendekatan mengajar yg melibatkan proses penakulan
- dimulakan dengn contoh à kesimpulan
Proses Pengajaran
1.        sblum mula, gru prlu faham idea keseluruhan yg libatkn proses pNp
2.        pelksanaan aktivti- mulakan plajaran dgn beri contoh – kukuhkan lagi dgn pnilaian xformal
3.        pnilaian aktiviti yg dibuat- libtkan proses keberkesanan murid
Strategi Pengajaran
-          penentuan struktur kognitif (guru prlu tentukan struktur isi yg hndk diajar   
-          penentuan kebolehan kognitif (kmahiran intelktual dan crdasan minda
-          melibtkan lngkh2 pngajaran yg dirancang
Proses
-          guru sdiakan cth2 yg sesuai
-          sediakan soalan utk bombing murid
-          xhuraikn isi pljaran
-          murid2 jga diglkn utk beri cntoh
Kelemahan
-          sukar dpt krjasama dri murid2
-          bazir masa – bnyk bljr contoh
-          bebankan guru – rph yg rapi
-          kurang brkesan à murid2 crdas dn pntar cpt bosan      

EKLEKTIK   
-          campuran atau gbungan
-          gabungan deduktif dan induktif
-          bertujuan utk mngjasilkan satu strategi pNp yg seimbang, berfaedah, berkesan ….
-          guru xperlu terikat mna2 pendekatan namun pngajaran luas dan mudah diubahsuai ikut kperluan murid
Prinsip Pendekatan
-          guru mula plajaran dgn beri contoh yg berkaitan dgn aspek bhsa
-          murid didorong utk bgi contoh
-          undg2 bhsa digunakan dlm konteks yg hmpir sma
contoh à generalisasi à contoh
generalisasi à contoh à generalisasi
Kebaikan
-          mudah diubahsuai, memudahkan guru2 mntadbir pnerangan mreka
-          sesuai digunakan kpda klas2 yg bnyk kebolehan
-          murid dpt belajar dan mengikuti pngjaran mreka dgn lbih berkesan
4 perkra pnting
-          tepat dan jelas mksudnya
-          gun imbuhan betul
-          struktus ayat yg betul      

DEDUKTIF  
-          pmbelajran scara holistic
-          menekankan kpda pembelajaran peraturan nahu sesuatu bhsa
-          Kesimpulan à Contoh
Prinsip
-          sesuatu mslh dn takrifan dikemukakan
-          murid perlu meniru dn hafaz ltihan yg diberi olh guru *bgi contoh2
-          generilasisi mstilah dismpaikan dgn jelas dan eksplisit
-          cth2 dipilih dan disedia msti sesuai
-          latihan dlm plbagai bntuk dan aneka
-          ksimpulan msti ada bukti
Ciri2 pndekatan
-          pntingkan pngetahuan btk kebiasaan
-          sifat ideolisme –> pngetahuan
-          dimlakan kserluhn ripda kpda yg kompleks   
-          guru lebih pntingkan pngajaran undang2 bhsa dripada pnggunaan bhsa
-          kefahamn lebih dutamakn
-          titiberatkan  kmhiran tulisan
Kelebihan
-          pendekatan tradisional yg sgt sesuai krana murid2 mudah memahami
-          pngajaran brmula dgn berikan generalisasi à contoh
-          kefhamn generalisasi hrus dinilai – mnta murid2 gunakan dlm situasi yg sma      

KOMUNIKATIF 
-          mengutamakan kecekapan berbahasa
-          berasaskan proses perolehan bhsa kanak2
-          proses perolehan bahasa meliputi proses kognitif dan interaksi
ciri-ciri pendekatan komunikatif
-          disusun ikut komunikasi
-          diajar ikut kprluan murid utk membolehkn murid berkomunikasi dgn baik
-          struktur bhsa msti sesuai
-          murid – ada pngetahuan ttg peraturan bhasa #bina struktur ayat yg betul
Prinsip Pendekatan
-          p&p dibuat dllm konteks wacana
-          pngajaran bhsa mngikut proses komunikatif sebenar
-          pelbagaikan aktivti komunikasi
-          murid harus faham tujuan aktivti       

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...